Lehtovaaran Ratsutila on 2017 perustettu virtuaalinen ratsastuskoulu, jonka sijainti on Suomen lapin kauniissa maisemissa. Hahmojen välistä vuorovaikutteista tarinankerrontaa käydään seudun suurimman ratsastuskoulun tarjoamissa tiloissa, joissa suuressa osassa mukana on rakkaat piirroshevosemme - tekstien lisäksi piirroskuvat ovat suuressa osassa kokonaisuutta. Lehtovaaran Ratsutila, tutummin ‘’Lehtis’’ järjestää satunnaisesti tapahtumaa myös ulkopuolisille ratsukoille, kuten kisoja ja valmennuksia.
17. marraskuuta Onnea Lehtis 3 vuotta! Synttäreiden kunniaksi ollaan palattu takaisin juurillemme proboardsiin. Uusi ulkoasu asennettu, vielä pientä hienosäätöä vailla. Foorumi elää seuraavat pari viikkoa kun kuvia ja sisältöä muutellaan ja siistitään. Tervetuloa takaisin!
Saavuin Lehtovaaran pihalle äitini kyydillä ja nousin autosta. Näin ensimmäisenä punaisen tallirakennuksen, maneesin sekä valkoiseksi maalatut tarhojen aidat. Lähdin kävelemään talliksi olettamaani rakennusta kohti samalla etsiskellen Cassua katseellani, jos se sattuisi olemaan ulkona. Ruunaa ei näkynyt, joten päätin mennä etsiskelemään sitä sisältä, jossa se olikin heti vasemmalla pääovesta sisään astuttuani. "No hei Cassu!" sanoin ja laskin pienen reppuni karsinan eteen. Avasin karsinan oven ja menin hieman rapsuttelemaan ja tutustumaan ruunaan, joka tosin näytti olevan enemmän kiinnostunut etsimään viimeisiä heinänkorsia karsinan purujen seasta. Taputin Cassua hellästi ja poistuin karsinasta sulkien oven, jonka jälkeen suunnistin varustehuoneeseen hakemaan ruunan harjoja. Aloitin pyörittelemään Cassua kumisualla, josta se näytti tykkäävän. Löysin pari hyvää rapsutuskohtaa, joista pyöritellessäni ruuna oikein venytti itseään ja meinasi alkaa hoitamaan minua turvallaan. Kavioiden putsaamisen ja muutenkin harjailun jälkeen otin hommakseni selvitellä tukkajumalan harjan sekä hännän, mikä osoittautui pienoiseksi työmaaksi, mutta siitä selvittiin. Käytin paljon aikaa pelkästään Cassun halimiseen, kukapa ei pitäisi kasvavasta pehmoisesta talvikarvasta? Päätin, etten ratsasta ruunalla vielä tänään vaan haluan käyttää kunnolla aikaa siihen tutustumiseen. Nappasin Cassun riimun ja laitoin sen edelleen toiveikkaasti evästä etsivän ruunan päähän. Laitoin hanskat käteeni ja lähdin taluttamaan Cassua maneesiin varmistettuani, ettei siellä ole ketään ja voimme mennä sinne. Asettelin puomeja ja tötsiä pieniksi tehtäviksi samalla pitäen Cassun narusta kiinni. "Okei, nyt on valmista." Sanoin ja lähdin taluttamaan ruunaa tötsistä tehdylle pujottelulle, jonka se suoritti kuin vettä vaan. Taputin Cassua kevyesti kaulalle, kun käännyimme puomitehtävälle, jossa ensin mentiin kahden puomin yli, sitten pysähdys ja taas kahden puomin yli. Ruuna olisi halunnut vain porhaltaa eteenpäin eikä pysähyä ollenkaan, joten ensimmäisellä kerralla pysäytyksestä tuli hieman kummallinen. Toisella kerralla osasin jo hieman ennakoida ja saimme pysähdyttyä juuri keskelle. "Hieno, hyvä!" Kehuin. Kokeilimme Cassun kanssa tehdä tehtäviä myös ravissa, välillä ruuna saattoi kaataa pari tötsää, mutta muuten pääasiassa meni hyvin. Taluttelin Cassua ympäri maneesia tehden erilaisia kiemuroita, suunnanmuutoksia ja noita tehtäviä noin 45 minuuttia, jonka jälkeen aloin raivailemaan ottamiani tavaroita oikeille paikoilleen. Taluttelin Cassun takaisin talliin moikaten samalla muita Lehtovaaralaisia, jotka tulivat matkan varrella vastaan. Ruunan omassa karsinassa otin riimun pois, harjailin sitä vielä vähän lisää ja tarkistin kaviot kertaalleen uudestaan pienien kivien tai muiden sellaisten varalta. Annoin sille muutamat halit ja lähdin karsinasta sulkien oven. Vein harjat takaisin varustehuoneeseen ja vilkaisin samalla ruunan varusteita, jotka päätin pestä. Etsiskelin satulasaippuan ja valjasrasvan sekä niille tarkoitetut sienet. Aloitin suitsista jotka vain pyyhin kevyesti kostealla sienellä, jossa oli hieman satulasaippuaa. Laitoin vähäsen valjasrasvaa kovettuneisiin kohtiin. Niputin suitset vielä huolellisesti omalle paikalleen ja siirryin satulaan, jolle tein saman homman, paitsi valjasrasvaa käytin hyvin vähän ja istuinosaan en ollenkaan. Vaihdoin vielä satulahuovan puhtaaseen ja laitoin satulan takaisin paikalleen. Cassu piti ilmeisesti viedä nyt ulos tarhakaverinsa Lawinen seuraksi, joten laitoin sille riimun päähän ja varmistin vielä missä tarha on ohi kulkeneelta tytöltä. Otin Cassulta riimun pois ohjeen mukaan ja päästin sen vapaaksi, ruuna tottakai heittäytyi ensitöikseen lumihankeen piehtaroimaan. Naurahdin ja palasin talliin hakemaan reppuani, sillä huomasin kyytini kotiin tulleen.
Riri // Tervetuloa Cassandra hoitamaan Cassua Lehtovaaraan! Kiva, että teillä näytti klikkaavan ruunan kanssa hyvin heti ensikättelyssä - se on tärkeää, että viihdytte jatkossakin hyvin yhdessä. Pieni maastakäsittely on aina hyvä tutustumiskeino ja on hienoa, että lähdit heti työskentelemään Cassun kanssa. Tietääpä heppa mitä odottaa myös jatkossa tapahtuvan. Cassuakin kun saa liikutella ihan reilulla kädellä, ettei muodot pääse liian kurvikkaiksi. Saat ensimmäisestä merkinnästäsi 20 v€
Saavuin tänään tallille pyörällä ja meinasin jäätyä matkalla. "Ei oo kyllä nää pakkaset mua varten." mutisin lukitessani pyörääni telineeseen. Siitä oli nyt pari päivää, kun olin viimeksi käynyt hoitamassa ja halusin heti takaisin. Cassu oli tällä kertaa ulkona ja lähdin hakemaan sitä sieltä ruunan riimu ja naru kourassani. Huutelin hevosta hieman nimeltä tarhan porttia avatessani ja se löntysteli minua vastaan hieman uneliaan näköisenä. "No hei poika!" Sanoin ja rapsutin ruunaa hellästi samalla, kun laitoin sille riimua päähän. Naksautin riimunnarun pikalukon kiinni ja lähdin taluttamaan Cassua talliin samalla varmistaen, ettei Lawine karkaa. Päätin tänään hoitaa Cassua käytävällä karsinan sijaan, sillä tallissa ei näyttänyt olevan isompaa tungosta. Kipaisin ruunan harjapakin ja nappasin sieltä jälleen kerran kumisuan, jolla aloin pyörittelemään hevosta. Huolellisen puunauksen, harjan selvittelyn ja rapsuttelun jälkeen mietin mitä tekisin Cassun kanssa tänään. Olin kahden vaiheilla menenkö taluttelemaan sitä maastoon vaiko maneesiin ratsastamaan, mutta totesin pakkasmittarin näyttävän -12 astetta ja ajattelin, että ehkä on kuitenkin kivempi mennä sinne maneesiin. Korjasin harjapakin pois tieltä ja hain Cassun satulan sekä suitset. Satulavyötä kiristäessäni ruuna ähkäisi kovaan ääneen ja pieraisi, mikä teki kiristämisestä naurua pidätellessä hieman haastavaa. Maneesissa nousin satulaan jakkaralta mitattuani jalustimet ja kiristettyäni hieman lisää satulavyötä. Lähdimme alkukäynneille uralle, tehden silloin tällöin ympröitä ja kaaria. Pikkuhiljaa aloin ravailemaan ja taivuttelemaan Cassua hieman volteilla, vaikka ruunaa saikin käskeä melko paljon eteen. Kokeilimme ravi- ja käyntipohkeenväistöjä sekä vastalaukkaa, jotka sujuivat ihan hyvin, vaikka Cassua väsyttikin eikä sitä olisi välttämättä huvittanut liikkua yhtään. Ratsastin tunnin alku-, väli- ja loppukäynnit mukaanlukien, Cassu toimi todella mukavasti laiskuudesta huolimatta. Purin ruunan sen karsinassa, jonne se oli saanut hieman heiniä. Kokeilin tehdä Cassun otsaharjaan pienen letin, josta tuli söpö, joten nappasin siitä pari kuvaa puhelimellani. Istuskelin vain karsinassa katsellen hoitohevostani, joka oli sitten ihana. Joku taisi huudella, että nukunko mä siellä, mutta ei nyt sentään.
Tässä vielä tekemäni kuva Cassusta
Riri // Tuollaista harjaa on kyllä oma ilonsa letittää! Kiva että pääsit myös työskentelemään - tai ottamaan tuntumaa - Cassuun ensimmäistä kertaa. Sitä saa todella laittaa töihin ihan kunnolla, ettei pääse luistamaan aivan kaikesta taitavasti pois, mihin ruunalla on joskus pientä taipumusta havaittavissa... Tuo piirtämäsi kuva Cassusta on myös aivan mahtava! Nakkaan sulle tästä merkinnästä 25 v€
Saavuin tallille erittäin innoissani, sillä olin suunnitellut tätä jo pitkän aikaa; ratsasta Cassulla ilman satulaa. Edellisellä tallilla, jossa kävin olin kuuluisa siitä, että ratsastin "aina" ilman satulaa... hups, minkäs sille mahtaa. Cassu oli tänään taas tarhassa, joten kävelin sinne suoraan, tälläkertaa ruuna oli tosin portilla seisoskelemassa, eikä heiniä etsimässä, mikä oli sinänsä positiivista. "Hei taas" sanoin, puin Cassulle riimun ja lähdin taluttamaan sitä talliin. Matkalla tuli vastaan pari Lehtiksen hoitajaa, joista suurimman osan olinkin jo oppinut tunnistamaan ja ehtinyt hieman tutustuakkin. Tallissa olikin tänään vähän enemmän porukkaa hoitoheppojaan harjailemassa, joten päätin hoitaa Cassua sen karsinassa. Suljin karsinan oven hetkeksi ja lähdin hakemaan harjoja sekä suitsia. Siinä samalla harjatessani juttelin vastakkaisessa karsinassa touhuilevan Nallen hoitajan kanssa, joka esittäytyi Ronnieksi. Selvitellessäni Cassun häntää mietin, että voisin käydä ostoksilla hankkimassa jotain ainetta, joka tekisi hommastani hieman helpompaa joku päivä, kun tilille oli saldoakin kertynyt jo ihan mukavasti. Vatsani murisi, joten päätin käydä nopsaan syömässä taukotuvassa. Olin matkallani Lehtikseen käynyt kaupan kautta ostamassa kolmioleivät ja pullon Novellea, sekä napannut kotoa banaanin. Pikaisesti syötyäni menin takaisin Cassun karsinalle, lämmitin ruunan kuolaimia ja suitsin sen. Maneesi oli tänään varattu, mutta kenttä näytti onneksi tyhjältä ja olevan aurattu sekä sula. Olin hetken vaikeuksissa, että miten pääsen Cassun selkään, mutta onneksi Nova sattui kävelemään ohi ja punttasi minut kyytiin. Ruunan pehmoinen talvikarva ja leveä selkä olivat juuri minun mieleeni, tällä hevosella olisi niin mukava maastoilla keväämmällä. Ratsastin pitkät alkukäynnit venytellen ja yrittäen koskettaa esimerkiksi Cassun hännän tyveä yhdellä kädelläni nojaamalla taakse. Hiljalleen aloimme ravailemaan, hymyilin selässä varmasti kuin Naantalin aurinko; että minä tykkäsin Cassusta ja ilman satulaa ratsastamisesta. Jytistelimme menemään laukassakin, kokeilin jopa rauhallisemmassa laukassa ratsastaa hetken ilman käsiä. "Oho, kello onkin jo noin paljon." Sanoin siirtyessämme loppukäynteihin. "No, ei vähän pidempi ratsastus ole sinullekkaan pahaksi, varsinkin kun tänään mentiin niin rennosti." Sanoin ja taputin ruunaa.
"Seuraavalla kerralla voitaisiinkin taas tehdä jotain maastakäsittelyjuttuja, sinähän tykkäät niistä etkö tykkääkkin?" Kysyin ja rapsutin Cassua sen karsinassa purkamisen ja harjaamisen jälkeen. Puhelimeeni kilahti viesti äidiltä:
Vieläkö olet tallilla? Muista että huomenna on kouluaamu ja jos et hoida 9 luokkaa kunnolla et pääse mihinkään opiskelemaan!
Kirjoitin vastaukseksi "tulen kohta", aina äiti jaksoi jankuttaa koulusta, vaikka olin hoitanut jo kaikki läksyt ennen tallille tuloa. "Noh, heippa Cassu." Sanoin ja rapsutin ruunaa.
Riri // Cassu on kyllä mitä parhain hevonen ratsastaa ilman satulaa: paksu selkä ja yllättävän tasaiset askeleet antavat pientä helppoutta ratsastaa ilman satulaa! Maastossakin se on kyllä hyvä kaveri aivan varmasti. Jälleen kirjoittelit kivan tarinan, josta annan sulle palkaksi 15 v€ lisää shoppailurahaa
Se tunne kun ei suju niinkuin strömsössä. Nukuin tänään pommiin, vaikka minun piti mennä tallille aikaisin aamutallia tekemään. "Voi hitto." Huokaisin katsoessani pyörääni muistaen, että siitä oli puhjennut rengas. Ei auttanut kuin kävellä, onneksi Lehtovaara oli kuitenkin suhteellisen lähellä meitä. Matka sujui muuten hyvin, jos paria liukastumista tietysti keliin "sopivissa" ratsastussaappaissa ei lasketa. Cassu oli tänäänkin ulkona, joten kävelin suoraan sen tarhalle ruunaa hakemaan. "Et arvaakkaan mitä kaikkea tänään on tapahtunut." hihitin hevosen etsiessä nameja taskuistani. Kerroin Cassulle kaiken juurta jaksain; riita pikkusiskoni kanssa, jonka takia koko perheen hermot olivat kireänä, tietysti se pommiin nukkuminen (en halunnut nähdä kenenkään tallilaisen naamaa, tai häpeäisin silmät päästäni. Minä olin luvannut tulla), pyöränrengas, liukastumiset... Talutin Cassun sen karsinaan ja hain tapani mukaan ruunan harjat. Päätin lähteä tänään maastoon, kun kerrankin paistoi aurinko.
Hoidettuani ja varustettuani ruunan suunnistin pihalle ja nousin selkään jakkaralta. Annoin Cassulle kevyesti pohkeita ja ohjasin sitä kohti metsää. Lumi narskui ruunan kavioiden alla ja linnut lauloivat, minä nautin. Nappasin pari kuvaa selästä käsin kännykälläni, Cassun karvakorvat näyttivät tosi söpöiltä. Koska pohja ei tuntunut tai näyttänyt jäiseltä, pyysin ruunaa varovasti raviin. Ravasimme pienen pätkän, kunnes tielle sattui jäisempi kohta. "Kesällä maastoillaan sitten urakalla." Sanoin ja taputin ruunaa kaulalle. Cassu pärskähteli hieman käpötellessämme eteenpäin ja minä ihastelin maisemia, onneksi olin tullut juuri Lehtovaaraan, edellinen paikka ei ollut tuntunut näin hyvältä. Toivoin taas saavani uuden oman hevosen joku kaunis päivä, vaikka Cassu riitti mainiosti ja tuntui melkein omalta. Vilkaisin kelloa ja päätin kääntyä takaisin hieman eri reittiä. Tämä reittivalinta oli parempi ja pääsimme laukkaamaankin pari pätkää. Yht'äkkiä Cassu pisti jarrut pohjaan; "Voi elämä, mikä nyt tuli?" Kysyin ja vilkuilin ympärilleni. Parinkymmenen metrin päässä meistä seisoi peura, joka tosin luikki takaisin metsän siimekseen äkkiä meidät huomatessaan. "Onneksi sinä et ole hötkyilevä kuumakalle." Huokaisin helpotuksesta ajatellen mitä jonkun muun hevosen kanssa olisi voinut tapahtua ja taputin ruunaa pyytäen sen takaisin liikkeelle.
Tallin näkyessä kumarruin eteenpäin ja annoin hevoselle ison halin selästä käsin. Laskeuduin alas satulasta ja taluttelin ruunan takaisin sen karsinaan, jossa purin sen. Kävin hakemassa Cassun harjat ja ostamani hoitosuihkeen harjaa ja häntää varten. Hoitamisen jälkeen vein ruunan takaisin tarhaan Lawinen kaveriksi, jonka jälkeen palasin vielä talliin siivoamaan ruunan karsinan ja kipot.
Tänään päätin hypätä oman mukavuusalueeni ulkopuolelle ja hypätä esteitä. Kävin hakemassa Cassun tarhasta, jossa se olikin minua vastassa. "Sinähän tykkäät esteistä eikö vaan?" Kysyin ja raaputin ruunaa harjan alta. Karsinassa tein hevoselle tapani mukaan hoitotoimet ja perusteellisen jouhien selvittelyn, Cassun hamuillessa viimeisiä heinänkorsia purujen seasta. Satulointi ja suitsiminen sujuivat suhteellisen hyvin, jos verrataan pariin kertaan, joina ruuna piereskeli ja ähki vyötä kiristettäessä. Talutin hevosen maneesiin, joka oli tällä kertaa tyhjillään. Taluttelin Cassua pitäen ohjista löysästi kiinni perässäni, samalla kun siirtelin meille pieniä esteitä. Nova sattui kulkemaan ohi ja hän auttoi minua saamaan loput esteet paikalleen. Nousin jakkaralta satulaan mitattuani jalustimet ja kiristettyäni satulavyötä hieman lisää. Verryttelimme ensin käynnissä tehden voltteja, pysähhdyksiä, peruutuksia ja kaaria, ja sitten ravissa. Cassu tuntui tänään tavallista laiskemmalta lötteröltä, joten nappasin mukaan vielä raipan. Laukkailimme hetken, kunnes kokeilin tulla ravissa pienelle pystylle ja nostaa sen päällä laukan. Meillä ei tahtonut vauhti riittää ja lyllersimme esteen yli. Kokeilin uudelleen, tällä kertaa tehostaen pohjettani hieman raipalla. Saatiinhan se laukka sitten sieltä! Kokeilin samaa estettä laukassa, nyt Cassu kuitenkin pisti jarrut pohjaan oman huolimattomuuteni takia.
Tänään meillä ei sujunut niin hyvin, Cassu oli tosi laiskalla päällä enkä ollut hypännyt sillä koskaan ennen. Ajattelin kuitenkin jatkossa hypätä vähän enemmän, niin saataisiin niitä hyviä hyppyjä sieltä esiin. Itse pysyin suhteellisen hyvin esteistunnassa ja myötäsin oikeassa kohtaa, vaikka välillä vähän horjutti. Milloinkohan viimeksi olin hypännyt? Lopuksi vein Cassun takaisin tarhaan ja putsailin hieman sen varusteita. Tänään ruuna oli jopa hieman hionnut, ei paljon, mutta silti vähäsen ja aurinko oli paistanut lämmittäen mukavasti. Kevättä kohti ja enemmän hyppytreeniä.
Riri // Kiva että innostuitte kokeilemaan Cassun kanssa myös pienien esteiden hyppäämistä! Eihän se ehkä ihan parhaimmillaan lajissa ole, mutta eiköhän ruunanrupsukkakin joskus ajatukselle vielä syty; toivossa saa ainakin yhä elää.... 15v€
Kävin Cassun kanssa tänään hieman pidemmällä maastoretkellä, kun oli niin hieno sää. Meillä oli eväätkin mukana. Pysähdyin välillä kuvaamaan hienoja maisemia, alla niistä yksi:
——————————————————————————————— Tässä onkin sulle Riri vähän juttua kolmelta päivältä Aurinkoon lisätty valoa PicsArtilla
Riri // näitä oli ihan ilo lukea luku-urakan keskellä! Tässä on ihan mielettömän nätti kuva: etenkin tuo aurinko valoineen antaa niin kivan keväisen fiiliksen, mitä todellakin jo kaipaillaan <3 15v€
Rakas päiväkirja Ei, maailman tylsin aloitus. Hyvä päiväkirja vähintäänkin yhtä huono. Ihan sama, tänään olin taas tallilla Cassua hoitamassa. Meillä oli toiset estetreenit ikinä, nyt sujui jo paljon paremmin, vaikka paljoakaan kehitystä ei ole vielä havaittavissa. Olemme osallistuneet Tie tähtiin-kilpailuun, jossa menemme molemmat easy-tason luokat; esteharjoitukset ovat siis paikallaan. Tänään Cassulla oli enemmän virtaa kuin viimeksi ja saimme parit napakat ja hyvät hypyt, pysyin myös itse mukana ihan hyvin. Ai niin! Osallistuin myös Novan pitämälle helpolle vakiotunnille, hyvä päästä välillä ratsastamaan ohjatusti, niin pystyy parantamaan ihan urakalla. Viimeksi kun kerroin siitä ”Kaaos”-kilpikonnasta… wait a minute. Puhunko minä PÄIVÄKIRJALLE?
Palataanpa suoraan takaisin aiheeseen Cassu ja päivän treenit. Tänään mukana esteitä hyppimässä oli myös Zaida, jonka olin saanut napattua mukaan taukohuoneesta, jossa muuten hengailen nykyisin muiden kanssa paljon enemmän. Olen tutustunut mm. Eetuun, joka syö yleensä roiskeläppiä ja kertoo enemmän ja vähemmän hyviä vitsejä, Jenniin, joka on muuten tosi mukava ja tietysti Zaidaan, joka oli aluksi ujomman puoleinen, mutta kyllä me sieltä juttua saatiin sitten aikaiseksi. Muiden tallilaisten kanssa on tullut vaihdettua pari sanaa, ehkä pääsen tutustumaan heihin paremmin myöhemmin.
Ehkä saisin ilta- tai aamutalliin värvättyä pari apukättä, hevosten hakeminen sisälle oli aika työmää… voi nyt elämä työmaa*. Tussin huono puoli on todella se, ettei sitä voi pyyhkiä.
Asiasta aasinsilta, Cassun kanssa meillä pyyhkii hyvin, ruuna on aivan ihana! Semmoinen nallekarhu <3 mutta toisaalta haluaisin kokeilla muitakin hevosia, ehkä vakkaritunnilla sitten. Unohtui mainita, ettei Cassu kieltänyt tänään kertaakaan ja karsinassa se taas hoiti minua turvallaan, kun raaputin sitä kumisualla. Ehkä pitäisi ostaa joku semmoinen raaputus tai hierontaharja, niin ei tuota sukaa tarvitsisi koko ajan olla puhdistamassa, varsinkin nyt kun karvanlähtökausi alkaa. Herranjösses, ompa jo myöhä ja talvilomakin loppui, niin ei kehtaa kukkua pitkin yötä. ):
Heihei päiväkirja… voi elämän kevät mikä klassinen lopetus.
Harjailin Cassua miettien Tie tähtiin-kilpailua. Edessä olisi myös easy-tason koululuokka, joka tulee todennäköisesti olemaan Cassulle helppo pikku pyrähdys koulukentällä. Minulle se on hyvää harjoitusta, kenties tulevaisuuden kisoja varten? Laskin satulan kevyesti ruunan selkään ja kiristelin satulavyötä. "Tänään ohjelmassa koulurääkkiä." Ilmoitin hevoselle naurahtaen. Lämmitin kuolaimia käsissäni hetken, ennen suitsimista ja ujutin sitten kuolaimet ruunan suuhun. Kiristelin remmejä, painoin kypärän päähäni ja vedin hanskat käteen; valmista tuli, mennään. Onneksi maneesi sattui olemaan vapaana. Alun säätämisen jälkeen lähdimme kävelemään uralle, Veronica nappasi meistä kuvan, kun teimme pysähdyksen C-päätyyn.
Ravissa aloin pyytämään Cassulta jo hieman enemmän aktiivisuutta, jota ruuna ei juurikaan osoittanut yrityksistäni huolimatta. Kokeilimme taivutuksia ympyröillä ja volteilla, sekä ravinlisäyksiä lävistäjällä. Mukaan mahtui monta hyvää ja myös huonompaa kohtaa, mutta tänään sujui mielestäni paljon paremmin kuin parilla viimekerroista, tänään Cassu oli myös enemmän napakkana, eikä löllö luttero.
Täytyy kyllä sanoa, että nuo maneesin peilit ovat älyttömän hyvät asennon korjaamiseen ja näkee vähän miten heppa menee (tupsujalat :3) Ravin kautta laukanvaihdotkin menivät hyvin, samoin vastalaukkakaaret, joita on todella kiva mennä Cassun kanssa, kun sen laukka keinuttaa mukavasti ja tasaisesti.
"Eiköhän ne kisat ihan hyvin mene." Sanoin laskeutuessani satulasta. Hölläsin ruunan satulavyötä parilla reiällä ja otin ohjat kaulalta. Tallissa käytin pitkään aikaa Cassun halimiseen ja rapsutteluun, syötin sille myös eilen kotoa tuomiani kuivia leipiä, jotka olivat kaikkien käyttöön tarkoitettu. "Höppänä." Hymyilin, kun ruuna nuoli kättäni enempien leipien toivossa. Tänään puhdistin vielä ruunan suitset ja satulan, kun viimekerrasta olikin jo aikaa ja varusteet alkoivat näyttämään likaiselta. "Hyvä tuli." Totesin ja lähdin kävelemään alkavassa lumisateessa kohti kotia.
Tänään olin päättänyt suunnata Cassun kanssa läheiselle pellolle hankitreeniä tekemään ja ruunan lieviä lihavuuskiloja pudottamaan; no ei vaan, ei Cassu edes plösöimmästä päästä ole. Se on talvikarva joka pörhistää. Harjailin ruunaa reippain liikkein, että ehtisimme vielä ennen pimeää. Raaputtelin Cassun möhkäleen kokoisista kavioista viimeisiä lumen/hiekan jämiä tarhan jäljiltä ja asettelin satulan sen selkään. Ilman satulaakin olisi ollut ihan mukava mennä, mutta ehkä se on kivempi satulla, niin pääsee nousemaan kevyeen istuntaan laukassa ja päästelemään ihan kunnolla. Matkan ajan Cassu oli mukavan leppoisa. Lumi narskui ruunan kavioiden alla ja poskiani puri pikkupakkanen. Vedin tummansinisen toppatakkini vetoketjun aivan ylös asti ja annoin hevosen köpötellä eteenpäin. Siellä täällä kuusien oksilta tipahteli lunta ja yhdessä männyistä kiipesi orava, johon Cassun reaktio oli kirjaimellisesti pään nosto; "aha, orava." ja matka jatkuu.
Kas kummaa, kun ruunan mieli muuttui pellon laidalla. Pyysin sitä eteen, astumaan pellolle hankeen, mutta hevonen päättikin lähteä viemään minua 100-0 aivan väärään suuntaan; takaisin tallille. Kesti hetken, että sain ohjat takaisin käsiini ja ruunan hallintaan, tulimme takaisin samaan paikkaan. "Mene nyt." Ärähdin ja taas sitä mentiin, tällä kertaa sain Cassun hallintaan heti, sillä osasin odottaa temppua. Kolmas kerta toden sanoo, nyt ruuna suostui astumaan hankeen, vaikkakin selvästi vastahakoisesti häntä vispaten. "Mikä ihme sinuun meni, yleensä et pane hanttiin juuri ollenkaan." päivittelin ja ohjailin hevosta sinne tänne tarkistaakseni, ettei missään ole kuoppia tai muuta, mikä voisi satuttaa minua tai Cassua. Pian pääsinkin nauttimaan vauhdin hurmasta, kun nostin laukan ja ruuna jytisteli menemään lunta pöllyttäen. Alemmalta pellolta lähti lentoon parvi lintuja, varmaan meidät kuullessaan. Hevonen kahlasi, pärski ja innostui sitten lopulta. Kokeilin laukata myös pätkän pitämättä ohjista kiinni, kädet sivuilla. Meillä oli todella hauskaa. Cassun kanssa oli huippua laukata ilman käsiä!
"Ei se niin kamalaa ollut vai?" Sanoin hevoselle lempeästi paluumatkallamme takaisin tallille. Cassun karvajalat olivat täynnä lumesta tarttuneita kokkareita, jotka näyttivät hauskoilta roikkuessaan puolelta toiselle. Kun talli alkoi pilkottamaan puiden lomasta uskalsin laskea ohjat vapaaksi, jotta Cassu saa venyttää päätään eteen alas jos haluaa. Taputin sitä kevyesti kaulalle, ahkera ja hieno poika. Missäköhän olisin nyt, jos en olisi päässyt ruunan hoitajaksi? Tallin pihassa taputin Cassua vielä kerran ja laskeuduin satulasta. Vedin ohjat kaulalta yhteen käteeni ja lähdin rennosti taluttamaan hevosta talliin, jossa sitä odottivat tuomani kuivat leivät. "Odota nyt hetki, että saan edes suitset pois!" Naurahdin, kun ruuna lähti hamuilemaan jo kuppiaan kohti. Nostin satulan Cassun selästä käytävällä olevaan telineeseen ja jätin sen hetkeksi nuolemaan kipostaan viimeiset leivänmurut, kun vien varusteet takaisin. Harjaamisen jälkeen istuskelin hevosen karsinassa ja katselin, kuinka se sinnikkäästi etsi heinänkorsia puruista. Mielessäni soi biisin pätkä: ~I've been running through the jungle
I've been running with the wolves
To get to you, to get to you
I've been down the darkest alleys
Saw the dark side of the moon
To get to you, to get to you~ Mietin myös, mitä kirjoittaisin päiväkirjaani, vanhempani olivat antaneet minulle luvan etsiä uuden oman hevosen, vaikkakin olihan ensimmäisen ponini kuolemasta jo monta vuotta. En kuitenkaan pitänyt asian kanssa mitään kiirettä, minne minä hevosen edes sijoittaisin? Cassu pysyisi kuitenkin hoitohevosenani, tuli sitten vaikka 50 erilaista kopukkaa. "Sä olet täyttä kultaa." Kuiskasin ja halasin ruunaa.
Allu oli eilen illalla soittanut minulle, että jos tänään mentäisiin ratsastamaan yhdessä. Vastasin myöntävästi, joten istuin nyt taukotuvassa Merrun ja Eetun kanssa jutustelemassa niitä näitä ja syömässä tuomiani keksejä. Olin myös tutustunut Fionan uuteen hoitajaan, Saippuaan, joka vaikutti ihan mukavalta tyypiltä. Kun Aleksandra viimein suoriutui tallille lumipyryn läpi taukohuoneeseen, nappasin hänet mukaani talliin hevosia varustamaan. Allun kadotessa Juulin karsinalle, sain olla yksinäni Cassun kanssa. Ruuna tökkäisi minua kevyesti turvallaan ja nuuhki tarkkaan leipien varalta. Todetessaan, ettei niitä ole, se tuhahti kevyesti, muttei lähtenyt etsimään heinänkorsia, vaan seisoi paikallaan; ehkä se oli jo löytänyt ne kaikki. Kumisuasta jo kolmatta kertaa karvoja poimiessani harkitsin vakavasti ostosreissua, ainakin katsomassa voisi käydä, jos sieltä löytyisi itsellekkin jotain. Ehkä huomenna, jolloin luvassa olisi myös aamutalli. Allu oli myös maininnut, että maneesissa on kuulemma erikoisesteitä, muuria, aaltolankkua ja muuta vastaavaa, joten sovimme menevämme sinne hyppäämään. Cassu tökki minua turvallaan selkään ja puhalteli niskaan lämmintä ilmaa, olin taas jäänyt ajatuksiini. Aloin nopsaan käymään ruunaa läpi pölärillä ja muilla harjoilla, Aleksandra olisi tietysti kohta valmis. "Cassu rakas, voitko mitenkään.." huokasin, kun ruuna ei millään jaksanut ensin nostaa jalkaansa ja toisekseen pitää sitä ylhäällä. Sain ähertää siinä kyllä aikani, Cassun kaviot kaikkine karvoineen, eivät ole mitkään maailman kevyimmät. Myös suojien laittaminen oli astetta haastavampaa. Kun viimein olimme valmiit, talsimme pihan poikki maneesille jäätävässä tuulessa. Kun avasimme maneesin ovet, esteitä ei näkynyt enää missään. "Voi hittolainen ne on raivattu pois." Aleksandra harmistui. Tietysti se itseäkin harmitti, olisi ollut hauska kokeilla kaikenlaista. "Entä jos heitetään vaan satulat pois ja pidetään hömppäilytunti?" ehdotin ja tyttö nyökkäsi, mutta hänen katseestaan näki, ettei hän ollut mikään varmin suorittaja ilman satulaa. Punttasin ensin Allun kyytiin ja onnistuin itse ninjailemaan selkään jakkaralta. Merru oli siirtynyt Veronican ja Eetun kanssa menoamme seuraamaan, heillä oli matkassaan myös paketti Frozen-laastareita, vain parasta laatua tottakai. Alkukäyntien ajan makoilin selässä miten sattuu ja tein maailmanympärysmatkan, suosikkikohtani siitä on aina se, kun käännytään selässä väärinpäin. Cassun leveässä selässä se ei ollut haaste eikä mikään, ruuna ei juurikaan välittänyt temppuilustani, kun taas Juuli oli enemmän, että mitä ihmettä se nyt säätää tuolla ja Allu meinasi luisua pari kertaa alas. Verkkailimme ravissa, minä kokeilin ravata myös ilman käsiä ja takaperinkin. Vertsu otti meistä taas parit kuvat, jotka olivat suurin osa melko epätarkkoja, ollaanhan me Cassun kanssa sairaannopeita. Laukkaaminen oli kaikista hauskinta, tottakai minun piti sitäkin koittaa väärinpäin ja ilman käsiä. Laukannosto oli hieman mielenkiintoinen väärinpäin, mutta Cassu onneksi tajusi melko nopsaan mitä yritän tehdä. Eetu heitti katsomosta, että "Let it go ja laukkaa takaperin ilman käsiä." Rämäpäänä otin tietysti haasteen vastaan irvistäen Eetulle ja muille. Aluksi nostin ilmaan toisen käteni ja pidin toisella harjasta kiinni, mutta pitkällä sivulla uskalsin päästää molemmat irti tarraten jaloillani Cassun kylkiin, etten varmasti tipu ja mitään ei satu kellekkään meistä. "Eiköhän temppuilut tältä erää riitä.." sanoin ja ehdotin maa, meri, taivasta. Vaikka Juuli ehkä voittikin Cassun nopeudessa, kukaan ei voi voittaa sitä ihanuudessa tai pehmeydessä.
"Minun höpsö tupsujalka." Rapsuttelin ruunaa harjan alta ja Veronica näytti minulle kuvaamansa videon temppuilustani. Videossa se ehkä näytti hieman tökeröltä, mutta minusta tuntui, kuin lentäisin. "Entäs jos kasvattaisit siivet." Hihitin ja silitin Cassua sen vaaleanpunaisesta turvasta, missä se oli pehmeimmillään. Ruunan talvikarva alkoi hiljalleen vaihtua ja löysin paljon valkoista sekä mustaa karvaa ratsastushousujeni takamuksesta. Harjailin Cassua ratsastuksen jälkeen ihan urakalla ja vietin sen kanssa aikaa, kunnes oli aika ruveta lähtemään kotia kohti. Ruuna sai jäädä sisään iltaheiniään odottelemaan.
Olisin lyönyt vaikka vetoa, että tallilla oli tänään markkinat, sillä pihamaa oli täynnä autoja. Perjantai-ilta toki selittää asian, mutta silti. Olin menossa Cassua tarhasta hakemaan melko sankassa lumipyryssä, kun se seisoi täysin paikallaan utelias ilme kasvoillaan kaikkine karvoineen katselemassa minuun. "On se upea." ---------------- Lumihiutaleet lisätty PicsArtilla, kuvan saa klikkaamalla suuremmaksi
"No hei poika." Hymähdin ja mietin huolissani mitä teen ruunan jouhille, joita oli vaikka muille jakaa. "Eehhkä joku letti..?" Ajattelin ääneen ja toivoin, että joku olisi heittänyt mielipiteensä asiasta, muttei kukaan sattunut juuri silloin kulkemaan ohi. Olisi kannattanut miettiä (ja tehdä) tämmöiset jo eilen, mutta minkäs sille nyt mahtaa, Matti Myöhäsenä taas. Onneksi olin putsannut Cassun suitset ja satulan huolellisesti eilen illalla, meillä oli oikein putsausrinki tallin käytävällä. Aloin letittämään ruunan mustaa otsaharjaa, muulle harjalle olisi turha yrittää tehdä mitään, paitsi häntäänkin voisi ehkä tehdä jonkun pienen letin. Lehtiksen porukka lähtisi kisapaikalle vasta tänä aamuna ja joku huuteli, että kohta pitäisi ruveta joutumaan. Letistä tuli löysä luttero ja siitä sojotti jouhia sinne tänne - huutelin epätoivoisena apuja, ja sain Merrun nakitettua hoitamaan letityksen loppuun. Siinä muuten taitolaji, jossa olen huomattavan surkea. Varmistin vielä, että mukaan oli lähdössä kaikki tarvittava, onneksi - melkein unohdin juuri tätä varten hankitut valkeat ratsastushanskani. Merrun viimeistellessä hännän lettiä aloin loimittamaan Cassua ja laittamaan sille vihreää nylonriimua päähän. "Valmista?" Kysyin ja sain vastaukseksi tsemppaavan katseen ja nyökkäyksen. Sitten Cassu hevosrekkaan muiden mukaan lähtevien hevosten lisäksi ja menoksi. Kohti Saaristoa.
---
Tärisin koko matkan autossa, pian koittaisi aika mennä radalle. Jotkut puhuivat rennosti radoista ja hevosistaan, vanhoja kisakonkareita ja starttasivat vasta myöhemmin vaikeammissa luokissa. Vilkaisin Zaidaa, joka kilpailisi minun kanssani samassa luokassa; hän näytti oksentavan millä hetkellä hyvänsä. Kunhan tyttö ei oksentaisi minun syliini, kaikki olisi varmaan ihan ok. Innostuneet huudahdukset ja upeiden hevosten osoittelut alkoivat juuri kun päästiin perille. Saariston pihalla oli suunnilleen markkinameininki, autoja, hevosia ja ratsastajia siellä täällä, sekä tietenkin tukijoukkoja ja tallien omistajia ja älytön puheensorina. Sieltä täältä kuului hevosten hirnuntaa ja kavioiden kopsetta. Sekosin hetkellisesti jännityksen ja hälinän takia, joten Jennin piti kiskoa minut autosta ulos. Hevosrekasta kuului kolinaa ja kaikki suuntasivat sinne kuin päättömät kanat omia ratsujaan hakemaan – heinät olivat ilmeisesti maistuneet, Cassukin oli semmoinen imuri. Kookos ja Veronica lupautuivat hakemaan meille kansliasta lähtönumerot, kun taas minä ja parit muut Lehtiksestä suunnistimme hevosinemme verryttelyä kohti. "Menet sitten tänään yhtä hyvin kuin treeneissä, jooko?" Kuiskasin hoidokkini karvaiseen korvaan, joka oli höröllään minua kohti. Cassu katseli kiinnostuneena ympärilleen pää ylhäällä ja pärskähti pari kertaa. Lähtölistassa olin viimeisten joukossa, mikä oli ja ei ollut hyvä juttu, pitäisi jännittää pidempään. "Näytätkö sitä rataa vielä kerran..? Kysyin Iirikseltä, joka ojensi paperin minulle. "Huh, joo okei, oon mä sitten harjoitellu sen oikein." huokasin ja rapsutin Cassua harjan alta, en tosin ollut vakuuttunut, muistaisinko kaiken. Ruuna oli ehkä kilpailun ainoita kylmäverisiä ja sai kyllä jouhineen katseet kääntymään.
Vilkuilin muita ratsastajia, joista osalla oli kisatakit, kuten Zaidalla. Minulle ei sellaista oltu hankittu ja olin aikeissa mennä radalle vaaleanpunaisessa, siistimmässä ratsastuspaidassa ja valkeissa ratsastushousuissa. Se saisi riittää, toivottavasti minulle ei tulisi kovin kylmä radalla ollessa. Varmistin vielä, ettei nutturani ollut auennut, sehän tästä vielä olisi puuttunutkin.
---
Kun oli minun ja Cassun vuoro valmistautua, eli olisimme seuraavat hengitin syvään ja taputin ruunaa kaulalle. Zaida oli suorittanut jo oman ratansa ja nyt tyttö seisoi vieressämme tsemppaamassa. Merru ja Eetu näyttivät meille peukkuja, kun lähdin ratsastamaan radalle. Hyvin se menisi, Riri voisi olla tallin tukkajumalasta todella ylpeä. Cassu höristi korviaan, meidän ratsastaessa valkoisten aitojen sisäpuolelle.