Lehtovaaran Ratsutila on 2017 perustettu virtuaalinen ratsastuskoulu, jonka sijainti on Suomen lapin kauniissa maisemissa. Hahmojen välistä vuorovaikutteista tarinankerrontaa käydään seudun suurimman ratsastuskoulun tarjoamissa tiloissa, joissa suuressa osassa mukana on rakkaat piirroshevosemme - tekstien lisäksi piirroskuvat ovat suuressa osassa kokonaisuutta. Lehtovaaran Ratsutila, tutummin ‘’Lehtis’’ järjestää satunnaisesti tapahtumaa myös ulkopuolisille ratsukoille, kuten kisoja ja valmennuksia.
17. marraskuuta Onnea Lehtis 3 vuotta! Synttäreiden kunniaksi ollaan palattu takaisin juurillemme proboardsiin. Uusi ulkoasu asennettu, vielä pientä hienosäätöä vailla. Foorumi elää seuraavat pari viikkoa kun kuvia ja sisältöä muutellaan ja siistitään. Tervetuloa takaisin!
✪ Vakiotunnin tuntipäivä: Maanantain 29.1. ✪ Vakiotunnintaso: Koulu HeC-B, Este 60-80 cm. ✪ Viimeinen ilmoittautumispäivä: Maanantain 29.1. ✪ Deadline tuntimaksulle: Maanantain 5.2. ennen seuraavan vakiotunnin alkua.
✪ Maksu: Piirros tai tuntitarina ✪ Aihe: Rataharjoitusta, askelvälit ✪ Ratsut: Ei rajattu, saa toivoa vapaasti.
Viime tunnin harjoitteet käyttöön. Miten onnistuu oma istunta, kun estevälit ovat pieniä tai suurempia. Pohja tarina tulee, kun tunti on täynnä ja pohjatarinan tultua saa alkaa kirjoittamaan tarinaa tai piirtämään kuvaa.
✪ Oppilaaksi vakiotunnille?
- Ilmoita, jos haluat jatkossa olla automaattisesti tunnilla. Tunteja järjestetään joka toinen maanantain ja tunnit pitää itse muistaa kuitata, mutta jokaiselle tunnille tulee oma topansa Joka toinen kerta on esteitä ja joka toinen koulua.
- Tunnista voi milloin tahansa erota ja vaihtaa.
✪ Esterata:
✪ Osallistujat:
1. Zaida - Cassu 2. Jenni - Dana 3. Iiris - Nalle 4. Aleksandra - Donna 5. - 6. -
Valitettavasti en kerkiä pohjatarinaa kirjoittamaan. Tuntihevoset on nyt jaettu ja kaksi vapaata paikkaa löytyy. Tunnin voi kuitata piirroksella tai lyhyellä/pitkällä tarinalla. Tarinassa pitää ilmetä seuraavat asiat:
- Askelvälien sopivuus - Temmon säätely - Pitkät matkat kevyessä istunnassa - Oma istunta, mitä lähtisit muokkaamaan - Ongelmatilanteet - Vahvuudet
Toivotaan, että ensi viikolla päästään paremmin vauhtiin
Parin kopukan onnellinen omistaja, yrittäjä varustepuodissa ja innokas ratsastuksenohjaaja ♥
Ei ehkä mennyt ihan ku Strömsössä, mutta ainakin sekä mulla että Cassulla tais olla ihan hauskaa. Mä olin jo vaan niin tottunu reippaisiin poniaskeliin, että hidastemposen nallekarhuruunan kanssa ei ihan kemiat natsannu yhteen, vaikka olihan se nyt tosi symppis!
Askelvälit meillä asettu aina hirveän huonosti etenkin pienillä väleillä, sillä Cassun askel oli ainakin alussa tosi laahava ja lötkö, joka sai aikaan sen, ettei se saanut pidettyä kunnon tempoa yllä ja pudotuksia tuli erityisesti alkutunnista ihan mukavanlaisesti... Parhaani ainakin yritin, mutta niin toki näytti myös heppakin yrittävän. Joskus sitä vaan haluaa takasin ne ratsastuskoulun valmiiksi lämmitetyt ponit, jotka voi vaan ottaa, ratsastaa ja sitten häipyä. Toki Lehtiksessä pääsee tekemään paljon enemmän, en oo vaihtamassa tallia!
Temmon säätely, heheh... Ainakin me pidettiin tasainen rytmi, vaikka se olikin tosi hidas! Cassu oli heti alkutunnista melkein puoliunessa eikä oikein tuntunu reagoivan mihinkään apuihin. Pohje ja raippa oli korvaamaton apuväline tällä tunnilla. Lopputunnista Cassu tuntui ehkä vähän saavan lisää virtaa, muttei sitä silti voitu verrata esimerkiksi Nallen tai Donnan menohaluihin - ne vauhtimopot kävi heti alusta asti ylikierroksilla. Novalta sai onneksi paljon hyviä vinkkejä, joilla tempoa saatiin sitten lopputuntia kohden parannattua.
Etenkin kun aloitettiin hyppääminen, musta oli tosi hankala istua Cassun ehkä tasaisissa, mutta silti hirveän veltoissa ja laahaavissa askelissa. Muutenkin olisin saanut vähän enemmän nojata eteen, vaikka useimmilla tätä tapahtui juurikin liikaa. Nova sitten neuvoi lyhentämään jalustinta reiällä tai parilla ja tadaa, heti parani istunta kertaheitolla! Ei ne askeleet miksikään juuri muuttuneet, mutta mä olin ainakin tehnyt kaiken voitavani, josta saatiin kuin saatiinkin sitten jopa vähän kehuja. Kääntäminen kevyessä istunnassa on ihan helppoa, mutta pohkeen anto peppu irti satulasta on vielä vähän hankalaa.
Oma istuntaan oon ihan ok tyytyväinen, samoin kevyeeseen istuntaan erityisesti lopputunnista, kuten jo mainittu. Kantapäistä sai Nova huomautella etenkin ennen jalustinten lyhentämistä, oli vaan helpompi istua kantapäät ylhäällä, vaikkei ne ihan kouluratsastusjalustimet olleetkaan. Mulla myös sojottaa usein varpaat liikaa sivulle, se tuntuu vaan niin oudolta kääntää ne eteen! Yläkropan sain pidettyä ihan kivasti kasassa, mitä nyt sai Nova aika monta kertaa muistuttaa kyynärpään kulmasta, vaikka lyhyillä ohjilla nyt perusistunnassa sitä pakostikin nojaa vähän eteenpäin.
Meidän heikkouksia oli tosiaan ehdottomasti se vauhti ja erityisesti sarjat, kun askelvälit ei olleet parhaat mahdolliset etenkään alkutunnista. Hypytkin saatiin lopputuntia kohden paremmaksi useiden pudotuksien ja muutaman kiellonkin jälkeen... Jos vahvuuksia pitää luetella, niin se tempo oli tosiaan ihan ok, ja mitä Nova leikillä naureskeli, piti Cassu hyvin rauhallista tunnelmaa yllä. Myös taipuminen sujui ruunalta ihan mukavasti, kunhan sai pörröiset jalat ojennukseen, ettei niihin kompastuttu.
Kiitos kaikille kivasta tunnista, seuraavaa odotellessa!
Olin saanut ratsuksi tälle tunnille Danan, kivan vuonistamman.
Askelvälit menivät ihan ok, pienemmillä väleillä ehkä hiukan vaikeutta, mutta pidemmissä kohdissa ne olivat jopa kehuttavat! Näki että Dana yritti todella parhaansa.
Temmon säätely, no... Todella vaihtelevainen! Välillä piti antaa todella paljon pohjetta ja raippaa, joskus taas Dana liikkui heti. Alkutunti siis oli sitä pohkeiden ja raipan antoa, mutta lopputunti meni hyvin. Kuten Zaidalla, sain Novalta hyviä ohjeita temmon säätelyssä. Kiitos Novan!
Pitkät matkat kevyessä istunassa sujui hyvin. Eipä oikeastaan ole mitään sanottavaa. Dana meni ne hyvin.
Oma istunta oli vähän niin ja näin. Välillä liian jäykästi, niin että apujen anto oli vaikeaa. Novalta sain tosi hyviä ohjeita istumisessa.
Ongelmatilanteet. Dana kieltäytyi pari kertaa ja kiersi esteet. Joskus tamma taas pudotti esteitä.
Vahvuuksiakin meillä oli. Laukka oli kauniin tasaista Novan mielestä ja jossain kohdissa taivuimmekin hyvin.